Wat is Pickleball Het Hogeland?

Pickleball? Grote kans dat je nog nooit gehoord hebt van deze sport. Op deze pagina lees je alles over deze nieuwste populaire racketsport. En weet je wat het mooie is? Vanaf het voorjaar 2024 kun je het spelen op de tennisbanen van TC Usquert! Wellicht is dit dé uitdaging voor jou!

Wat is Pickleball?

Pickleball is een combinatie van badminton, tafeltennis en tennis en wordt gespeeld op een veld met vergelijkbare afmetingen als een dubbelspel badmintonveld. Het mooie is dat Pickleball een toegankelijke sport voor iedereen is, mede door de lagere balsnelheid. Vanwege de kleine baan en het lichte materiaal is de sport geschikt voor jong en oud!

“Het gemak waarmee je een redelijk speelniveau bereikt is bij pickleball veel groter dan bij tennis, en daarom is de sport zo enorm populair.”

Omdat een pickleballveld kleiner is, hoef je bij pickleball minder te lopen — nog een reden waarom deze sport zo aantrekkelijk is.

De sport is afkomstig uit de VS waar nu al 5 miljoen spelers en een groot toernooien- en profcircuit bestaat. De sport verspreidt zich de laatste jaren razendsnel over de hele wereld. Nieuwsgierig geworden? Zie Pickleball bij RTL4

Waar speel je Pickleball?

TC Usquert start als één van ‘s lands oudste tennisverenigingen (anno 1907) als eerste met Pickleball in de provincie Groningen.
Na bijna 100 jaar kreeg onze club duurzame led-baanverlichting en hadden daarmee net geen noordelijke primeur. Nu, na ruim een eeuw hebben we dan wél de primeur met Pickleball!

Het bestuur enthousiast aan het pickleballen

Waarom begint TC Usquert met Pickleball?

De Hollandscheveldse Tennis Club was vorig jaar mei de eerste locatie in Nederland met officiële Pickleball banen. Dat heeft die club veel geld gekost, maar ook veel aanwas van nieuwe leden.

En daar is het TC Usquert om te doen! Want niets doen, betekent binnenkort einde verhaal. De reden? De club vergrijst, het ledenaantal loopt sterk terug en nieuwe jeugdleden laten zich niet zien. We denken dat Pickleball een gat in de markt is. Niet alleen voor tennissers en niet-tennissers uit Usquert, maar voor mensen uit de wijde omgeving.

Het grote voordeel van TC Usquert? Wij hoeven geen nieuwe banen aan te leggen, TC Usquert is de enige club in Noord-Groningen met harde banen, die bij uitstek geschikt zijn voor Pickleball!

“Het is veel makkelijker om goed te worden in pickleball dan in tennis”

Wanneer start TC Usquert met Pickleball?

Op 21 januari 2024 hebben leden kennis kunnen maken met deze nieuwe sport. En vanaf het voorjaar kan iedereen meedoen! Wij pakken het groots aan, hou de media in de gaten.

TC Usquert: gratis Pickleball clinic 23 maart!

De clinic is gegeven door Pickleball-trainer Michiel Mulder. We begonnen om 10.30 uur met een kopje koffie en om 11.00 uur startte de clinic.

En na de clinic?

Vanaf 28 maart kun je elke donderdagavond pickleballen bij TC Usquert! De tennisbanen worden dan tijdelijk ‘omgetoverd’ in pickleballbanen.
Van 19:00-21:00 uur kan iedereen meedoen, ook niet-leden.

Ben je geen lid van TC Usquert? Dan betaal je een kleine bijdrage in de kosten a € 2 per avond. SIKKOM VERGEES! Voor paddles en ballen wordt gezorgd!

Hoe speel je Pickleball?

Pickleball wordt gespeeld:

• Met een soort wifflebal (geperforeerd hard plastic) en een paddle (batje)
  • Op een dubbelspel badmintonveld (6,10 meter breed en 13,40 meter lang)
  • Binnen of buiten, single of dubbel
  • Met een net (86 cm in midden, 91cm aan de zijkanten)
  • Om 2 of 3 gewonnen games (bij 11 punten game, met minimaal twee punten verschil)

Zie verder de spelregels op pickleball.nl