Corona update 4 mei

Standpunt Gemeente

Onderstaand bericht ontvingen wij van de Gemeente:

Op het gebied van sport gelden vanaf 29 april 2020 de volgende richtlijnen in onze gemeente:

·         Kinderen tot en met 12 jaar mogen weer in de buitenlucht onder begeleiding in georganiseerd verband trainen. Verenigingen kunnen trainingen en andere sportieve activiteiten die buiten plaatsvinden voor de basisschooljeugd daarom weer volledig opstarten.[1] Officiële wedstrijden blijven wel verboden omdat deze leiden tot reizen en meer contacten, en dus tot een hoger verspreidingsrisico.

·         Ook jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen weer onder begeleiding in georganiseerd verband sporten in de buitenlucht. Zij moeten daarbij wel 1,5 meter afstand tot elkaar houden. We verwachten van verenigingen dat zij erop toezien dat de anderhalvemetermaatregel wordt nageleefd. We moedigen verenigingen daarbij aan om met creatieve trainingsvormen te komen waarbij het makkelijker is om 1,5 meter afstand te houden.

·         Trainingen mogen een maximale duur hebben van 2 uur. Daarnaast dient er een half uur tussen twee trainingen te zitten om grote stromen mensen te voorkomen.

·         Verenigingen kunnen hun activiteiten uitvoeren in de openbare ruimte of gebruik maken van een gemeentelijke buitensportaccommodatie. Ook verenigingen die normaliter binnen sporten kunnen nadenken over vormen van training die buiten kunnen plaatsvinden. Let wel dat wij niet kunnen garanderen dat de openbare ruimte ook daadwerkelijk beschikbaar is.

·         Kinderen komen waar mogelijk zelfstandig naar de vereniging. Ouders die hun kinderen brengen moeten ook meteen weer weggaan. Het is niet de bedoeling dat ouders langs de lijn staan.

·         Kleedkamers, kantines, clubgebouwen en sanitaire faciliteiten blijven gesloten. Kinderen moeten dus thuis omkleden en douchen. Dit geldt voor zowel kinderen tot en met 12 jaar als voor de jeugd van 13 tot en met 18 jaar.

·         Voor iedereen boven de 19 jaar blijven de oude maatregelen van toepassing. Voor hen geldt dat zij nog geen georganiseerde sportactiviteiten inclusief trainingen en wedstrijden kunnen doen, ongeacht het type sport. Uiteraard blijft het wel mogelijk om individueel in de openbare ruimte te sporten met inachtneming van de landelijke maatregelen.

Wat betekent dit voor TC Usuert?

Op 30 mei heeft Aafke uitgebreid gesproken met iemand van de Gemeente  en vervolgens ook nog met de KNLTB. In die gesprekken is verwoord dat wij van mening zijn dat tennis een typische één op één sport is en dat we vinden dat de mogelijkheden daarin nu wel zeer beperkt worden voor m.n. voor de oudere jeugd.

Trainingen voor de jeugd mogen wel in georganiseerd verband, echter één op één spelen in een onderling partijtje mag niet. Zou dit wel gebeuren dan kan dit leiden tot een boete van 300 euro.

Het begrip was er zeker, of er verder iets mee gedaan kan worden is afwachten.