LED’s Play Tennis

dsc_0438

Led’s play tennis in Usquert

Onder grote publieke belangstelling en uitstekende weersomstandigheden vond vrijdag 4 november om zeven uur ’s avonds de officiële ingebruikname plaats van de ledverlichting op de tennisbanen van TC Usquert. De openingshandeling werd verricht door burgemeester Marijke van Beek en clublid Ben Woldring.

In het openingswoord van voorzitter Hans Hol belichtte hij de voordelen van ledverlichting. Duurzaam, gebruiksvriendelijk, onderhoudsarm en energiezuinig. Doordat de tennisclub nog niet over baanverlichting beschikte, betekent de aanleg van de vier lichtmasten een aanzienlijke kwaliteitsverbetering. Dankzij de baanverlichting kan er ’s avonds door getennist worden in alle seizoenen.

De voorzitter bedankte ieder die een steentje bijgedragen heeft in het realiseren van de aanleg: bestuur, leden, vrijwilligers en sponsoren. Zo heeft het bestuur erg veel tijd gestoken in het maken van een weloverwogen keuze voor het juiste product volgens de richtlijnen van de KNLTB. Aangezien TC Usquert de eerste noordelijke club is met aanleg van ledverlichting -alleen Odivia ging voor- is er nauwelijks expertise aanwezig in de drie noordelijke provincies. Dat betekende veel uitzoekwerk in het vinden van een betrouwbare partij en volharden in het aanvragen van subsidie. Temeer daar de hoge investering -ca. 25 duizend euro- een forse aanslag doet op het huishoudboekje van één van de oudste tennisclubs van Nederland (anno 1907).

Hans Hol bedankte in het bijzonder het Loket Leefbaarheid Groningen van de NAM, Stichting Wadwerd en last but not least de gemeente Eemsmond. Zonder deze subsidieverstrekkers had de verlichting niet gerealiseerd kunnen worden. Op de landelijke subsidieregeling ‘energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties’ wordt nog een beroep gedaan.

Hol benadrukte dat het bestuur de gemeente zeer erkentelijk is, maar dat de club er nog niet is. Om bij de banen te komen moeten leden langs een onverlicht pad, waar je in de avonduren geen hand voor ogen ziet. Een verschil van dag en nacht ten opzichte van de banen. Het zou mooi zijn als daar ook verlichting zou komen, niet alleen voor tennissers, maar ook voor wandelaars.

dsc_0424

Daarop inhakend stelde Ben Woldring in zijn praatje ‘van gaslicht naar ledlicht’ dat zonnepanelen op het dak van het clubgebouw ook geen overbodige luxe zouden zijn. Hij gaf aan trots te zijn dat zijn oude tennisclub -waar hij ooit begon en nog steeds lid is- zo innovatief bezig is. Woldring sprak waarderende woorden voor het stimuleren van duurzaamheid van de gemeente Eemsmond.

De burgemeester beaamde de duisternis van de toegangsweg en was van mening dat daar iets aan moet gebeuren. ‘Je moet je zeker als vrouw veilig kunnen voelen’. Haar waarderende woorden voor de daadkracht van de kleine club werden vergezeld door een drone die plotseling boven de banen ronkte. Eigenaar Wilco Stollenga zorgde er samen met AgriFly compagnon Peter Hooghuis voor dat de openingshandeling op een spectaculaire manier plaatsvond, uiteraard met een ledlamp onder de drone.

Burgemeester Marijke van Beek en Ben Woldring mochten de drone via de afstandsbediening uitschakelen waarop de ledverlichting aanging en de banen in een zee van licht baadden.

Vervolgens bracht clublid Richard Hoek onder gitaarbegeleiding een toepasselijk zelfgemaakt lied ten gehore. Hierna konden de genodigden onder het genot van een hapje en een drankje gezellig bijpraten en kijken naar een heren enkel tenniswedstrijd van Ben Woldring en ledontwikkelaar Martin Bolderman van Sportverlichting.com.